Dinsdagavond hoorden we dat alle evenementen tot 1 september geen doorgang kunnen vinden. Een dodelijke klap voor de cultuur- en evenementensector, die al in zwaar weer verkeerde. De week ervoor werd bekend dat het kabinet 300 miljoen extra beschikbaar stelt voor ondersteuning van de cultuursector tijdens de coronacrisis. De cultuurwoordvoerders van de Nijmeegse gemeenteraad zijn blij met deze landelijke toezegging, maar maken zich ook flink zorgen. Dat de sector de gehele zomer stil komt te liggen, maakt het drama alleen maar groter. Voor de instellingen en festivals, maar zeker ook voor de individuele makers, zelfstandige ondernemers en kunstenaars.

Cultuur is een essentieel onderdeel van ons leven. Het verbindt ons, ook in de anderhalvemeter-samenleving, en biedt troost, kracht, en ontspanning. Hoe zouden we het uithouden thuis zonder films, muziek of boeken? De toekomst van cultuur staat echter onder druk. Culturele instellingen, kleine gezelschappen of podia en makers hebben geen publiek. En zonder publiek geen inkomsten.

Regeling vanuit het Rijk onvoldoende

Dat het Rijk geld beschikbaar stelt voor cultuur bovenop de algemene maatregelen ter ondersteuning van zzp’ers en bedrijven is een mooi begin. Maar dat geld is vooral bedoeld voor landelijk gesubsidieerde gezelschappen. Onze regionale en lokale cultuursector profiteert slechts beperkt van deze 300 miljoen. Extra geld voor regionale infrastructuur is nodig. En dan hebben we het nog niet eens over de werkgelegenheid die de cultuursector biedt voor een grote groep zzp’ers, organisaties en toeleveranciers. Denk aan het domino-effect dat zal ontstaan binnen de hele keten: technici, docenten, makers, horeca, leveranciers van festivalinrichting enzovoorts. Voor zzp’ers en werknemers zijn dan wel regelingen getroffen, maar die zijn niet voldoende: in de culturele sector kan vooralsnog niet iedereen daar gebruik van maken. Ook dat maakt de toekomst van de culturele en creatieve sector in Nijmegen kwetsbaar.

Het belang van cultuur

Cultuur is van belang voor welzijn en welvaart in Nijmegen, het vormt een onmisbare basis voor een leven in vrijheid waarin Nijmegenaren zich ten volle kunnen ontplooien. Cultuur zet aan tot reflectie, maakt emoties los en stimuleert mensen buiten gebaande paden te denken. Het draagt bij aan innovatie die de samenleving juist nu hard nodig heeft. Cultuur draagt bij aan allerlei maatschappelijke vraagstukken in onze stad. Een sterke culturele sector is bijvoorbeeld goed voor de economie, maar kan ook helpen eenzaamheid te verlichten. Kijk maar naar de openluchtconcerten die nu gehouden worden voor verzorgingstehuizen, onze stadsdichter die senioren ‘een hert onder de riem steekt’ en het filmfestival GoShort dat online is gegaan.

De klap die de cultuursector nu krijgt, wordt indirect ook uitgedeeld aan alle Nijmegenaren. We hadden net besloten weer te investeren in cultuur: de sector heeft al een aantal moeilijke jaren achter de rug. Nu doet corona hier nog een enorme schep bovenop.

Red de culturele sector

Wij doen als gemeenteraadsleden daarom een oproep aan onze bestuurders – aan de minister, maar ook aan wethouders en gedeputeerden: laat de infrastructuur van culturele instellingen en zelfstandige ondernemers in Nijmegen en de rest van de provincie hieraan niet ten onder gaan!

De gemeenteraad van Nijmegen gaat graag met de cultuursector in de volle breedte in gesprek over mogelijkheden die er zijn om de pijn te verzachten. We zien dat er al allerlei creatieve ideeën en reddingsacties ontstaan. Maar er is veel meer nodig. Wat precies, horen we graag ook van de sector zelf.

De zomer zal stiller worden dan we in lange tijd hebben meegemaakt. Maar laten we ervoor zorgen dat dat niet doorwerkt in de komende jaren. Laten we de cultuursector redden. Want zonder cultuur zal Nijmegen nooit meer hetzelfde zijn.

Namens cultuurwoordvoerders in de Nijmeegse gemeenteraad:

GroenLinks – Cilia Daemen & Cherelle de Leeuw

D66 – Pieter van Megen